Gå til hovedindhold

Dit barns sociale udvikling og trivsel

Vi arbejder tæt sammen med dig om dit barns sociale udvikling og trivsel.

Indhold

     

    I hverdagen arbejder alle klasser med den sociale læring, hvor lærere og pædagoger samarbejder om at udvikle gode og trygge læringsfællesskaber. Klasserumsledelse er omdrejningspunktet i arbejdet for at skabe med synlig læring hos elever og tager udgangspunkt i den pædagogiske tænkning i de 9 H'er:

    • Hvad skal jeg?
    • Hvorfor? Hvad er målet?
    • Hvornår laver vi det?
    • Hvor laver vi det?
    • Hvem er jeg sammen med?
    • Hvilke ting/redskaber/faglige metoder skal jeg bruge?
    • Hvor lang tid har jeg til opgaven / hvor lang tid varer det?
    • Hvordan kan jeg se, om jeg er færdig?
    • Hvad skal jeg bagefter?

    Når vi inddeler eleverne i gruppe- og makkerarbejde sker det ved voksenstyring. På alle årgange har vi klassemøder med fokus på trivsel og hensigtsmæssig adfærd, hvor elevernes sociale kompetencer udvikles. Eleverne får erfaringer med at løse problemer, konflikter og eventuelle mobbeproblematikker. I indskolingen har vi legegrupper, så ingen føler sig alene i frikvarterne.

    Elsted skoles mobilpolitik

    Elsted Skole ønsker at understøtte de faglige og sociale fællesskaber, som eleverne er en del af, når de er på skolen – både i undervisningen, pauserne og i SFO-tiden.

    Børn og unge bruger meget tid og energi på relationer på de sociale medier og skærme fylder generelt meget i deres liv.

    Vi tager udgangspunkt i en forståelse af, at de sociale medier og internettet har stor betydning i børn og unges verden. Vi anerkender, at dette rummer mange positive aspekter, men også at det kan være svært at slukke for mobilen og deltage fuldt ud i skolens fysiske fællesskaber. Det er således vores forståelse, at der er behov for at hjælpe med at skabe en balance, så mobiltelefonerne ikke skaber unødig distraktion i både de faglige og sociale fællesskaber.

    Med et fælles regelsæt ønsker Elsted Skole at skabe tydelige forventninger til elevernes mobiladfærd på skolen, så alle - elever, forældre og skolens personale – har et fælles afsæt.

    Elsted Skoles mobilpolitik

     

    Vores indsats mod mobning

    På Elsted Skole tager vi afstand fra mobning, og vi arbejder i samarbejde med skolens forældre for at komme mobning til livs. For at undgå mobning arbejder vi altid på at opbygge trygge og tolerante fællesskaber.

    Vi opfatter mobning som et resultat af uhensigtsmæssige gruppedynamikker. Årsagerne til mobning kan være mange, men det er ikke altid, at mobningen afspejler en bevidst handling. Vores arbejde mod mobning har derfor et særligt fokus mod den kultur, som de mobbende og mobbede elever befinder sig i.

    Vi inddrager og samarbejder med forældrene, når der opstår uhensigtsmæssig adfærd og mistrivsel. Ved henvendelser til skolen om mobning inviteres de involverede forældre til møde. Vi inddrager skolens AKT-team og i samarbejde med forældrene beslutter vi tiltag og sætter mål for indsatsen.

    Alle voksne rundt om eleverne inddrages i forhold til problemstillingen, og der arbejdes målrettet for en forandring i miljøet rundt om eleven/eleverne. Hvis en problemstilling virker uløselig, kan der komme alternative muligheder på tale så som klasseskifte, hjælp til andet skoletilbud eller samarbejde med eksterne samarbejdspartnere.

    Vi har udarbejdet en ny antimobbestrategi, som tager udgangspunkt i den nuværende mobbepolitik og den faglige viden og forskning fra Dansk Center for Undervisningsmiljø.

    Læs Elsted Skoles anti-mobbestrategi her: 

    Elsted Skoles anti-mobbestrategi.pdf

     

    Sidst opdateret: 15. juni 2024