Valgfag

Læs om de valgfag, vi udbyder på Elsted Skole

Læs om de enkelte valgfag

Billedkunst

Kort beskrivelse af valgfaget:

I billedkunst arbejder vi med at gøre idéer og temaer virkelige ved hjælp af mange forskellige teknikker og materialer. Vi arbejder f.eks. med tegning, maleri, collage, fotokunst, skulpterer, linoleumstryk, gips, keramik,opsætninger og installationer.

Igennem alt det kreative arbejde vi laver, kommer vi også til at lære om den teori, som knytter sig til kunst. Eleverne kommer derfor også til at lære at analysere kunstværker og lære om teknikker, farvelære, kunstnere og kunsthistorie.

Det er ikke vigtigt, at eleverne allerede har kendskab til eller har evner for kreativitet arbejde – men de skal have en interesse i og lyst til, at arbejde selvstændigt og udtrykke sig kreativt ved hjælp af forskellige materialer.

Håndværk og Design

Kort beskrivelse af valgfaget:

Hvis man er vild med at bruge sine hænder og kan lide at arbejde sammen om kreative opgaver? - Så er Håndværk & Design et godt valgfag at vælge.

I Håndværk og Design har vi med mulighed for at styrke sine håndværksmæssige og kreative evner.
    Vi arbejder fra idé til færdigt produkt og arbejder med forskellige håndværksteknikker og materialer.

Eleverne vil både komme til at arbejde med teori, der handler om designprocesser, og vil lære nye teknikker.
    Innovation handler om at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi - det skal vi prøve i Håndværk og Design.

Så hvis man har brug for et kreativt pusterum, hvor der er mulighed for at lege og prøve sig frem, så er Håndværk og Design valgfaget.

Madkundskab

Kort beskrivelse af valgfaget:

Interesserer man sig for hvor maden kommer fra, råvarernes egenskaber og hvad de kan bruges til? Ønsker man at lære nye teknikker, og blive udfordret på tilberedningsmetoder?

I valgfaget madkundskab er der fokus på mad og sundhed, fødevarebevidsthed, madlavning, og måltid og madkultur. En tredjedel af tiden bruges på teori

Vælger eleverne madkundskab skal de være opmærksomme på, at vi samler timerne så der er tre timer i skolekøkkenet. Det betyder, at eleverne først har fri kl. 16.25, når de har undervisning - til gengæld vil de også have fri hver 3. gang.

Har man mod på at udforske smage og andre madkulturer, lære at sammensætte måltider og bruge tid på den teoretiske del af faget også? Så er MADKUNDSKAB en mulighed.

Kort beskrivelse af valgfaget:

I valgfaget musik skal vi have det sjovt med musik. Man behøver ikke at kunne spille et instrument for at vælge musik. Det vigtigste er, at eleverne har lyst og mod på at spille og lære om musik.

I valgfaget musik skal vi arbejde med musikudøvelse og musikforståelse.
    Musikudøvelse handler om at udtrykke sig musikalsk. Det kan være i sammenspil på instrumenter, ved at danse, og ved at skabe musik selv.

Udgangspunktet for sammenspillet er forskellige musikperioder, som vi skal gennemgå.
    Derudover skal eleverne lære lidt musikteori, og derved udvide deres musikforståelse. Du skal blandt andet lære lidt om noder, rytmer, treklange, kvintcirklen og akkordsammensætninger.

Faget afsluttes med en prøve efter 8.klasse, hvor man i små hold skal spille og efterfølgende til en mundtlig prøve.

Valgfagsbeskrivelser 9. årgang

På 9. årgang udbyder vi en lang række valgfag i samarbejde med Ung i Aarhus og der sendes et hæfte ud med de forskellige valgfag i slutningen af 8. klasse.

På Elsted Skole forsøger vi at omlægge en del af undervisningen, så der er mulighed for at komme ud af huset og tage på ture.

Vi arbejder også med fagboost for at understøtte elevernes faglige udvikling og progression.